A Bermuda háromszög
rejtélye
A Bermuda-háromszög különös történetével már
sokan sokféleképpen foglalkoztak, a rejtély azonban máig megoldatlan maradt.
Hová tűnnek innen titokzatos körülmények között a repülőgépek, hajók és azok
teljes legénysége teljesen nyomtalanul?
Az eltűnésekkel kapcsolatos dokumentációk hiányossága miatt sokan paranormális és természetfeletti jelenségekkel, vagy éppen földönkívüliek jelenlétével magyarázzák az eseteket, de született számos tudományos alapokon nyugvó magyarázat is. Az a néhány túlélő, aki a határtalan szerencsének köszönhetően élve visszatért a Bermuda-háromszögből, arról számoltak be, hogy rosszul működtek a műszerek, az ég furcsán sárgás színű lett, a hajóskapitányok számára pedig megmagyarázhatatlannak és majdnem végzetesnek bizonyult a víz felhajtó erejének hiánya.
A Bermuda-háromszög akkor került először érdemben a figyelem középpontjába, amikor 1945. december 5-én 14 óra 10 perckor öt Avenger torpedóbombázóból álló légi kötelék szállt fel a floridai Fort Lauderdale tengerészeti légitámaszpontról egy rutin gyakorlórepülésre. A történet szerint tapasztalt pilóták titokzatos módon tévedtek el a tökéletesen tiszta időben, és egyre ijedtebben kértek rádión segítséget.
Az utolsó vétel a 17 óra 4 perckor érkezett. Két óra múlva egy Martin Mariner mentőrepülőgépet indítottak el, mely a szóbeszéd szerint szintén nyom nélkül eltűnt. Az eltűnésre semmi magyarázatot nem találtak - kezdetben.
Néhány különös eset:
- 1840-ben a Rosaline francia kereskedelmi hajót épségben találták meg Nassau (Bahama szigetek) közelében. A fedélzeten csak egy kalitkában lévő kanárit találtak, a hajó és a szállítmánya is érintetlen volt. A történet valószínűleg egy korabeli újságcikkből való, amiben a hajó neve is hibásan szerepel. Nincs olyan intézmény, ami tudna ilyen Rosaline hajóról. Viszont a Rossini nevű, Hamburgból Havannába tartó hajó ekkortájt feneklett meg a Bahama-csatornában. Utasait még aznap megmentették, augusztus 17-én már elhagyatottan talált rá egy másik hajó, végül az üres hajót Havannába vontatták. A Rosaline és a Rossini azonossága ugyan kétséges, de talán az egyetlen racionális magyarázat az esetre.
- 1872 decemberében az angol Dei Gratia New Yorkból Gibraltár felé tartott, amikor találkozott egy másik hajóval. David Moorhouse, a Dei Gratia kapitánya meglepődve ismerte fel a Mary Celeste nevű hajót, ami egy hónappal korábban hagyta el New York kikötőjét, viszont nyomtalanul eltűnt. Hiába próbáltak kapcsolatot teremteni a hajóval, nem érkezett reakció, ezért Moorhouse csónakot küldött a hajóra, viszont a fedélzeten senkit sem találtak. A Moorhouse kapitányt sokan kalóznak tartották, ráadásul később meg is vádolták biztosítási csalással.
- A 19. repülőraj öt darab Avenger típusú repülőgépe egyszerre tűnt el a háromszögben, ráadásul ugyanazon a napon az őket kereső repülőnek is nyoma veszett. Erre az esetre utal a Harmadik típusú találkozások című film egyik jelenete, amikor a sivatagban ilyen világháborús repülőgéptípusokat találnak.
- 1944-ben eltűnt egy Rubicon elnevezésű kubai teherhajó. Később hibátlan állapotban, de legénység nélkül találták meg. Persze erre az esetre is van racionális magyarázat: akkoriban hurrikán tombolt Kuba környékén, ami a hajót kisodorhatta a kikötőből. Ezért nem tartózkodott senki a fedélzeten.
Magyarázatok
Elterjedt elképzelés a Bermuda-háromszög rejtélyére Atlantisz megmaradt technológiájának hatását okolni. Sokan állítják, hogy a Bimini szigetek közelében volt a legendákból ismert, elsüllyedt kontinens. A hipotézis azonban nem bizonyítható, mert egyfelől a Bimini szigeteket a geológusok természetes képződménynek tartják, másrészt Atlantisz technológiája ismeretlen, ezért ennek hatásai is teljesen beláthatatlanok.
Népszerű magyarázattá vált az UFO-kkal kapcsolatos elmélet is, amely szerint esetleges földön kívüli idegen lények tevékenysége okozza a rejtélyes baleseteket.
A gonosz örvények elméletét Ivan T. Sanderson és a SITUalkotta meg 1968-ban. Elméletük szerint az északi és a déli félgömbön is azonos távolságban, egymástól 72°-os szöget bezárva 5-5 örvényzóna létezik, amikhez hozzávették még a sarkokat is, így 12 darab veszélyes övezetről beszélnek, ahol különleges események történnek, a fizika törvényei néha nem működnek, esetleg paranormális és ismeretlen eredetű földönkívüli tevékenység zajlik.
A Golf-áramlat nem a balesetekben, hanem a roncsok eltakarításában játszik szerepet. Mindazon törmelékek és olajfoltok, amik esetleg megmaradtak egy-egy baleset után, a keresés megindításakor már több száz kilométerre sodródhattak a keresési pozíciótól.
Norvég
tudósok szerint nem az ufók vagy Atlantisz elsüllyedt városának romjai miatt
tűntek el korábban a hajók és a repülők a Bermuda-háromszögben, hanem a víz
alól feltörő metánbuborékok állnak a titok hátterében – írta még a hétvégén The Sunday Times. Azóta természetesen sokan átvették
a
cikket.
A tudósok Norvégia partvidékén gigantikus krátereket
fedeztek fel a Jeges-tenger fenekén (egészen pontosan a Barents-tengeren,
Norvégia és Oroszország határától északra, a Spitzbergák és a Ferenc
József-föld között), és rájöttek, hogy az innen felszökő metánbuborékok
robbanása okozhatta a hajók elsüllyedését a hírhedt Bermuda-háromszögben is. A
most megtalált kráter 50 méter mély és 1000 méter széles, a norvég tudósok
szerint a tengermélyi olaj- és gázszivárgások hatására alakult ki. Az
Európai Földtudományi Egyesület elé is beterjesztett elmélet szerint egy ekkora
kráterből előtörő gázbuborék ereje elegendő ahhoz, hogy felborítson egy
hajót.
Szilágyi Márton 5. c osztály
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése